June 21, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

 

By Lee Fenner – Old volga in Vilnius, Lithuania, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9701124

GAZ-21 Wołga (ros. ГАЗ-21 Волга), początkowo M-21 Wołga – samochód osobowy klasy średniej wyższej, produkowany w radzieckich zakładach GAZ w Gorkim w latach 1956–1970. Był to pierwszy model Wołgi i jedyny samochód średniej klasy produkowany w tym okresie w ZSRR. Oprócz sedana GAZ-21, produkowano też kombi GAZ-22 i specjalną mocniejszą wersję GAZ-23. Samochód ten był także przedmiotem szerokiego eksportu, w tym do krajów zachodnich. Oprócz użytku prywatnego, powszechnie używany był jako taksówka i samochód służbowy dla funkcjonariuszy państwowych w krajach bloku wschodniego, w tym Polsce. Zbudowano 639 478 Wołg pierwszego modelu, razem z wersją kombi.

 

By Oliver Tank – Praca własna, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=993826

Dane techniczne (GAZ-21R)

  • Nadwozie: samonośne, stalowe, 4-drzwiowe, 5-miejscowe
  • Wymiary: długość – 4810 mm; szerokość – 1800 mm; wysokość – 1620 mm
  • Rozstaw osi: 2700 mm
  • Rozstaw kół: przód 1410 mm., tył 1420 mm.
  • Masa własna: 1460 kg (w III serii minimalnie mniejsza)
  • Masa całkowita: 1885 kg
  • Średnica zawracania: 12,6 m
  • Prześwit pod osiami: 190 mm
  • Silnik: GAZ-21A lub ZMZ-21A – gaźnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy rzędowy (R4), górnozaworowy OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, napędzający koła tylne
  • Pojemność skokowa: 2445 cm³
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 92 x 92 mm
  • Moc maksymalna: 75 KM przy 4000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 17 kgf przy 2200 obr./min (173 N•m)
  • Stopień sprężania: 6,7:1 (wersja eksportowa 7,65:1)
  • Układ zasilania: gaźnik K-124 (wcześniejsze modele: K-22I, od 1960: K-105)
  • Skrzynia przekładniowa: mechaniczna 3-biegowa, biegi 2. i 3. zsynchronizowane, z dźwignią koło kierownicy
  • Przekładnia główna: hipoidalna, przełożenie 1:4,55
  • Zawieszenie przednie: niezależne, poprzeczne wahacze resorowane sprężynami śrubowymi, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne
  • Zawieszenie tylne: zależne, sztywna oś na podłużnych resorach półeliptycznych, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne
  • Hamulce: przednie i tylne bębnowe hydrauliczne; hamulec ręczny mechaniczny na wał napędowy
  • Ogumienie o wymiarach 6,70-15″
  • Średnie zużycie paliwa: 11-13,5 l / 100 km
  • Prędkość maksymalna: 130 km/h
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 32 s

Źródło: Wikipedia

Gaz
error: Content is protected !!