January 17, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

Tatra 603 – samochód produkcji czechosłowackiej fabryki Tatra produkowany w latach 1956-1975.

 

By Autor nie został podany w rozpoznawalny automatycznie sposób. Założono, że to KapitanT (w oparciu o szablon praw autorskich). – Źródło nie zostało podane w rozpoznawalny automatycznie sposób. Założono, że to praca własna (w oparciu o szablon praw autorskich)., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=804618

Model T603 charakteryzował się nietypowym kształtem. Silnik umiejscowiono z tyłu pojazdu, podobnie jak np. w Porsche 911 lub Volkswagenie Garbusie, czy też w popularnym Fiacie 126. Był to silnik w układzie V8 o pojemności 2,5 litra, który w 1964 r. zamieniono na mocniejszy, ale o mniejszej pojemności – 2,4 litra. Większą moc uzyskano podnosząc stopień sprężania. Tak zmieniony samochód otrzymał oznaczenie T2-603. Górnozaworowy silnik był zasilany dwoma dwuprzelotowymi gaźnikami Jikov. Cechą charakterystyczną było chłodzenie silnika powietrzem. Samochód miał dużą masę, jednak mimo silnika o niezbyt dużej mocy uzyskiwał dużą prędkość maksymalną – ok. 170 km/h. Przyczyniała się do tego dobra aerodynamika samochodu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 14 sekund. Duża masa samochodu oraz niezbyt oszczędny silnik (dość niski stopień sprężania) przyczyniały się do dużego zużycia paliwa. Pomimo tych wad samochód zajął trzykrotnie pierwsze miejsce w rajdzie Marathon de la Route w 1966 roku.

Z przodu zawieszenie było niezależne, z goleniami resorującymi MacPhersona, wahaczami wzdłużnymi i śrubowymi sprężynami resorującymi oraz teleskopowymi amortyzatorami. Model miał hamulce tarczowe na wzór Jaguara, ze wspomaganiem (od 1970 – wcześniej montowano hamulce bębnowe). T603 nie miał podwozia o centralnej ramie, ale konstrukcję skorupową o długości 5,05 m. Rozstaw osi był krótki. W obu tylnych błotnikach zamontowano wloty służące chłodzeniu silnika. W środku znajdowały się winylowe siedzenia – duża kanapa z przodu – ze wstawkami z tkaniny lub weluru. Wyposażenie było charakterystyczne dla tego okresu, długi jajowaty prędkościomierz przypominał kształtem zewnętrzną osłonę świateł. Dźwignia zmiany biegów była połączona z dużą dwuramienną kierownicą z bakelitu z chromowanym pierścieniem klaksonu. Pod gumową wykładziną znajdowała się dźwiękoszczelna guma piankowa, która zatrzymywała wodę z wnętrza pojazdu, co doprowadzało do korozji elementów metalowych samochodu. Bagażnik umiejscowiony z przodu samochodu miał niewielką pojemność, miejsce na bagaż znajdowało się też za oparciem tylnej kanapy.

Dane techniczne

  • Silnik ośmiocylindrowy, widlasty o pojemności 2545 cm³ i 2472 cm³
  • Prędkość maksymalna: 158 km/h, 167 km/h
  • Zużycie paliwa: ok. 13 l/100 km i 12 l/100 km
  • Moc: 95 KM i 105 KM (w zależności od wersji silnika)
  • Dopuszczalna masa całkowita: 1960 kg
Tatra