August 15, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

Panhard Dyna X – samochód osobowy produkowany przez francuskie przedsiębiorstwo Panhard w latach 1948–1954.

 

By A1AA1A – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33072980

Historia i opis modelu

Panhard Dyna X powstał przy współpracy producenta z konstruktorem Jeanem-Albertem Grégoirem. W czasie wojny w tajemnicy przed okupantem pracował on nad projektem niewielkiego samochodu z przednim napędem. Po wojnie produkcję miała podjąć Simca, która jednak straciła zainteresowanie projektem. Wtedy projekt został przejęty przez Panharda.

Umowa pomiędzy Panhardem i Grégoirem dała producentowi prawo do modyfikacji samochodu. Na tym etapie projektowania samochód został powiększony, dodano drugą parę drzwi, zmieniono zawieszenie tylne i silnik. Nadwozie w całości zostało wykonane z aluminium i opierało się na stalowej ramie.

Panhard Dyna X został zaprezentowany podczas paryskiego Salonu Samochodowego w 1946 roku.

Ze względu na archaiczną stylizację samochód zyskał przydomek „Ludwik XV”.

Samochód napędzał 2-cylindrowy silnik typu bokser, chłodzony powietrzem i wykonany z aluminium. Za jego konstrukcję odpowiadał inżynier Louis Delagarde.

W silniku zastosowano kilka nietypowych rozwiązań jak: jednoczęściowa skrzynia korbowa, cylindry bez odejmowanych głowic z wymiennymi tulejami z żeliwa oraz zawory zamykane drążkami skrętnymi.

Pierwsze egzemplarze Panharda Dyna X wyposażono w silnik o pojemności 610 cm2 i mocy 24 KM (17,6 kW) przy 4000 obr/min. W roku 1949 podniesiono moc do 28 KM przy 5000 obr./min W 1950 roku silnik został powiększony do 745 cm2 i 32 KM, a w 1952 roku do 810 cm2 i 40 KM (29 kW).

Inne Marki
error: Content is protected !!