August 15, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

Mercedes-Benz W108 / W109 − generacja luksusowych limuzyn zaprezentowana w 1965 roku. Zastąpiła w ofercie modele serii W111/W112, popularne „skrzydlaki” (niem. Heckflosse – dosłownie: tylne skrzydło). Stała się więc następną, trzecią generacją prestiżowej Klasy S, jeszcze wówczas nieformalnej (oficjalne oznaczenie „S” pojawiło się dopiero na nadwoziu modelu W116 – następcy W108 / W109).

Nadwozie W108 / W109 zostało zaprojektowane przez Francuza – Paula Bracqa. Jest ono pozbawione popularnych na początku lat 60. zakończeń tylnych kantów nadwozia, przypominających skrzydła. Zrywa tym samym z designem W111 / W112. Inny jest także dach – już nie zaokrąglony, lecz płaski, optycznie poszerzający samochód. Większa jest również powierzchnia szyb. Poza tym, nadwozie jest nieco niższe (6 cm) i minimalnie szersze (1,5 cm), niż u poprzednika.

Konstrukcja modeli W108 / W109 obfitowała w wiele zaawansowanych rozwiązań tj. pneumatyczne samopoziomujące zawieszenie, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, elektrycznie otwierane szyby.

W108

 

By Robert Delhey – see permission, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=604319

 

Modele o uboższym wyposażeniu i mniejszym (275 cm) rozstawie osi. Montowano w nich konwencjonalne, sprężynowe zawieszenie. W 1965 zaprezentowano:

  • 250 S – silnik: typ M180, gaźnikowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2496 cm³; czas produkcji: 07.1965 – 03.1969.
  • 250 SE – silnik: typ M129, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2496 cm³; czas produkcji: 08.1965 – 01.1968.
  • 300 SEb – silnik: typ M189, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2996 cm³; czas produkcji: 08.1965 – 12.1967.

Na przełomie 1967 i 1968 wyżej wymienione modele zostały zastąpione przez:

  • 280 S – silnik: typ M130, gaźnikowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 11.1967 – 09.1972.
  • 280 SE – silnik: typ M130, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 11.1967 – 09.1972.
  • 280 SEL – silnik: typ M130, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 01.1968 – 04.1971.

Latem 1970 roku, na salonie w Amsderdamie swoją premierę miały:

  • 280 SE 3.5 – silnik: typ M116, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 3499 cm³; czas produkcji: 07.1970 – 09.1972.
  • 280 SEL 3.5 – silnik: typ M116, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 3499 cm³; czas produkcji: 06.1970 – 08.1972.

Rok później do produkcji weszły:

  • 280 SE 4.5 – silnik: typ M117, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 4520 cm³; czas produkcji: 04.1971 – 11.1972.
  • 280 SEL 4.5 – silnik: typ M117, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 4520 cm³; czas produkcji: 05.1971 – 11.1972.

W109

 

By MartinHansV – Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1408196

 

Lepiej wyposażona wersja – standardowo m.in. elektrycznie otwierane szyby, wspomaganie kierownicy, deska rozdzielcza wykończona szlachetnym drewnem, pneumatyczne zawieszenie. Większy (o 10 cm) rozstaw osi – nadwozie „wydłużone” z myślą o komforcie pasażerów tylnej kanapy (oznaczenie „L” – niem. lang, czyli – długi). W 1965 do produkcji wdrożono:

  • 300 SEL – silnik: typ M189, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2996 cm³; czas produkcji: 09.1965 – 12.1967.

Podobnie jak w W108, na przełomie 1967 i 1968, wprowadzono (nowo skonstruowany) 6-cylindrowy silnik:

  • 300 SEL – silnik: typ M130, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 12.1967 – 01.1971.

Jednocześnie, zaprezentowano topowy model z silnikiem zapożyczonym z limuzyny 600 (W100):

  • 300 SEL 6.3 – silnik: typ M100, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 6332 cm³; czas produkcji: 12.1967 – 09.1971.

Jesienią 1969 rozpoczęto produkcję:

  • 300 SEL 3.5 – silnik: typ M116, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 3499 cm³; czas produkcji: 08.1969 – 09.1972.

W połowie 1971, zarówno W109, jak i W108, sprzężono z nowym, 8-cylindrowym motorem:

  • 300 SEL 4.5 – silnik: typ M117, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 4520 cm³; czas produkcji: 05.1971 – 11.1972.

300 SEL 6.3

Niedługo po wdrożeniu serii W109 do produkcji (1966), główny inżynier Mercedesa – Erich Waxenberger, zamontował w swoim służbowym, 6-cylindrowym 300 SEL silnik z topowej limuzyny 600 (W100) – 6,3-litrowy V8, typ M100

Po około roku wnikliwych testów zdecydowano się wdrożyć do seryjnej produkcji model z 6,3-litrowym V8. Okazało się to niejakim zaskoczeniem, bowiem Mercedes uchodził za firmę stroniącą od ekstrawaganckich rozwiązań. 300 SEL 6.3 okazał się jednak rynkowym sukcesem – wyprodukowano ponad 6500 sztuk tej limuzyny.

Następcą 300 SEL 6.3 jest model 450 SEL (W116), w którym zamontowano rozwiercony do pojemności 6,9 litra, a w konsekwencji wzmocniony, silnik typ M100.

Dane techniczne i osiągi

W108

Model Silnik Pojemność Moc Zużycie paliwa/100km Vmax 0-100 km/h
250 S typ M180, R6 2496 cm³ 130 KM 11,7 l 180 km/h

175 km/h (aut.)

12,8 s

12,9 s (aut.)

250 SE typ M129, R6 2496 cm³ 150 KM 11,7 l 190 km/h

185 km/h (aut.)

11,8 s

12 s (aut.)

300 SEb typ M189, R6 2996 cm³ 170 KM 19 litrów 200 km/h 12 s
280 S typ M130, R6 2778 cm³ 140 KM 12,3 l 185 km/h

180 km/h (aut.)

12,5 s

12,3 s (aut.)

280 SE typ M130, R6 2778 cm³ 160 KM 12,3 l 190 km/h

185 km/h (aut.)

10,5 s

11,2 s (aut.)

280 SEL typ M130, R6 2778 cm³ 160 KM 12,3 l 190 km/h

185 km/h (aut.)

10,5 s

11,2 s (aut.)

280 SE 3.5 typ M116, V8 3499 cm³ 200 KM 13 l 210 km/h

205 km/h (aut.)

9 s

9,4 s (aut.)

280 SEL 3.5 typ M116, V8 3499 cm³ 200 KM 13 l 210 km/h

205 km/h (aut.)

9 s

9,4 s (aut.)

280 SE 4.5 typ M117, V8 4520 cm³ 198 KM 14,5 l 200 km/h 9,5 s
280/300 SEL 4.5 typ M117, V8 4520 cm³ 198 KM 15 l 200 km/h 9,5 s

W109

Model Silnik Pojemność Moc Zużycie paliwa/100km Vmax 0-100 km/h
300 SEL typ M189, R6 2996 cm³ 170 KM 19 l 210 km/h

205 km/h (aut.)

10,9 s

11,2 s (aut.)

300 SEL 3.5 typ M116, V8 3499 cm³ 200 KM 13 l 210 km/h

205 km/h (aut.)

9 s

9,4 s (aut.)

300 SEL 6.3 typ M100, V8 6332 cm³ 250 KM 15,5 l 220 km/h 6,5 s
Mercedes-Benz
error: Content is protected !!