December 15, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

Volkswagen K70 – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecki koncern Volkswagen AG w latach 1970 – 1975. Pierwszy pojazd koncernu wyposażony seryjnie w przedni napęd.

 

Geneza powstania modelu wiąże się z funkcjonowaniem marki NSU Motorenwerke, która pod koniec lat 60. pracowała nad mniejszym modelem zaprezentowanego w 1967 roku modelu NSU Ro 80 wyposażonego w silnik Wankla. Projekt oznaczony został symbolem K70 (K – niem. Kolben – tłok, 70 – liczba KM). W 1969 roku Volkswagen AG przejął ostatecznie NSU oraz Audi i stworzył Audi NSU Auto Union AG. W tym samym roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowany został model K70 sygnowany logo NSU. Na tych samych targach motoryzacyjnych zaprezentowane zostało Audi 100, które według kierownictwa koncernu konkurować miało z modelem K70 dlatego postanowiono odłożyć projekt w czasie i ostatecznie rozpocząć produkcję pojazdu jako Volkswagen jesienią 1970 roku. Auto stało się przełomowym modelem koncernu, gdyż wyposażone zostało w umieszczony z przodu silnik spalinowy chłodzony cieczą i napędzający przednią oś pojazdu.

Samochód wyposażony został w czterocylindrowy silnik benzynowy pochodzący z NSU 1200 o mocy 75 KM. Dwugaźnikowa wersja silnika otrzymała moc 90 KM. Auto wyposażone zostało w przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona ze stabilizatorem, a tylne w ramiona wleczone, a także wentylowane przednie hamulce tarczowe.

By OlliFoolish – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31693710

 

W 1972 roku auto przeszło delikatną modernizację nadwozia. Kanciaste reflektory zastąpione zostały podwójnymi i okrągłymi. Przy okazji delikatnie zaokrąglono pas przedni pojazdu. Rok później wprowadzona została mocniejsza jednostka napędowa o pojemności 1.8 l i mocy 100 KM. W tym samym roku do produkcji wprowadzono następcę – model Passat B1. Produkcję pojazdu kontynuowano jednak do lutego 1975 roku. Łącznie wyprodukowanych zostało 210 082 egzemplarzy.

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1971 samochód zajął 2. pozycję (za Citroënem GS).

Volkswagen
error: Content is protected !!