September 24, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

NSU Prinz – samochód osobowy produkowany w RFN przez NSU Motorenwerke AG w latach 1957-1973. W tym czasie był dwa razy modernizowany.

 

By Photo by Stahlkocher – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=580439

 

Prinz 4 zaprojektowany był jako dwudrzwiowy sedan, wzorowany na samochodzie Chevrolet Corvair produkowanego od 1959 roku, jednak mniejszy, czteromiejscowy. Dwucylindrowy silnik umieszczony został z tyłu, zaś napęd był na tylne koła.

NSU Prinz 4L zastąpił pierwotny model w 1962 roku. Był krótszy niż NSU 1000, napędzany silnikiem dwucylindrowym, chłodzonym powietrzem. Po przejęciu NSU przez Volkswagena, nazwę producenta zmieniono na Audi-NSU AG, zaś produkty NSU szybko wycofano z produkcji, jako że znajdowały się w tym samym segmencie rynku co VW Garbus firmy-matki.

W 1967 roku radziecki producent ZAZ wykorzystał wzornictwo samochodu Prinz w samochodzie ZAZ-966 (Zaporożec), łudząco podobnym do zachodnioniemieckiego auta (stąd ironicznie nazywany w Polsce np. „Sasza Prinz”). Jednakże silnik zastosowany w produkcie z ZSRR (4-cylindrowy, chłodzony powietrzem, o pojemności 0,9 l i mocy 26-50 KM) był zupełnie inny.

 

Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=607267

Dane techniczne

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
Prinz II R2 0,6 l (583 cm³), SOHC gaźnik 75,00 × 66,00 mm 6,8:1 20 KM (15 kW) przy 4600 obr./min 41 N•m przy 2250 obr./min b.d. 109 km/h
Prinz III R2 0,6 l (583 cm³), SOHC gaźnik 75,00 × 66,00 mm 6,8:1 23 KM (17 kW) przy 4600 obr./min 41 N•m przy 2250 obr./min b.d. b.d.
Prinz IV R2 0,6 l (598 cm³), SOHC gaźnik 76,00 × 66,00 mm 7,5:1 30 KM (22 kW) przy 5500 obr./min 45 N•m przy 3250 obr./min 27,7 s 116 km/h

Źródło: Wikipedia

Inne Marki
error: Content is protected !!