January 17, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

W Maju 1985 roku Alfa Romeo wypuściła na rynek nowy model – Alfa Romeo 75, który zastąpił modele Giulietta i Alfetta. Nazwa 75 wzięła się od 75. rocznicy istnienia producenta. Karoseria została zaprojektowana przez Ermanno Cresoniego i była podobna do jego innego dzieła, Alfy 33.

 By Rudolf Stricker – Praca własna (own photo), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2819156

By ulepszyć właściwości jezdne Alfy jako zawieszenie zastosowano z przodu po dwa wahacze poprzeczne resorowane na drążkach skrętnych, a z tyłu oś De Diona. Z początku Alfa 75 dostępna była z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.6 (110 KM), 1.8 (120 KM), 2.0 (128 KM) i 2.5 L(156 KM) oraz turbodieslem o pojemności dwóch litrów i mocy 95 KM po liftingu w 1987r dołączył turbodiesel 2,4 litra i mocy 112KM. Silniki diesla produkowane były przez firmę VM i posiadały oddzielne głowice dla każdego z cylindrów. Przez cały okres produkcji dostępny był jako czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan. Optymalny rozkład masy oraz odpowiedni docisk osi napędzającej, samochód ten zawdzięczał umieszczeniu 5-stopniowej manualnej, lub 3-stopniowej automatycznej skrzyni biegów z tyłu. Wadą tego rozwiązania było nadmierne zużywanie się sprzęgła.

Alfa Romeo 75 standardowo wyposażona była m.in. w elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, wspomaganie układu kierowniczego, alufelgi. Wersje na „bogate” rynki posiadały także ABS, ASR, elektrycznie sterowane fotele.

Od 1986 roku samochód poza Europą był sprzedawany także w USA pod nazwą Alfa Romeo Milano z silnikiem 3.0 V6 o mocy 188 KM. Milano z Europy sprowadzany był w wersjach Quadrifoglio Argento, Quadrifoglio Oro, Quadrifoglio Platino i Quadrifoglio Verde z silnikiem o pojemności trzech litrów. W tym samym czasie dwulitrowy, gaźnikowy silnik został zastąpiony jego odpowiednikiem z dwoma świecami na każdy cylinder (Twin Spark)), który charakteryzował się mocą 148 KM.

W 1988 samochody wyposażono w katalizatory, silnik o pojemności 1.8 litra zastąpił nowy, 122 konny odpowiednik. Na rynek wprowadzono turbodiesla o pojemności 2.4 L i mocy 112 KM oraz wersję 3.0 V6 AMERICA, która osiągała 188 KM.

W 1990 roku wprowadzono doładowany silnik, o pojemności 1.8 L i mocy 165 KM, dwulitrowy Twin Spark o mocy 148 KM i 3.0 V6 POTENZIATA, który zastąpił model AMERICA.

W 1991 roku na rynek weszła limitowana wersja ‚Alfa 75 Twin Spark Limited Edition. W 1992 roku po wyprodukowaniu 187 000 egzemplarzy, Alfa 75 została zastąpiona przez model 155.

Szczegółowe dane techniczne

  • Silnik
Silnik Pojemność Moc maksymalna Maks. moment obrotowy
1,8 IE 1779 cm³ 120 KM(88 kW) przy 5500 obr/min 152 Nm przy 5000 obr/min
2,0 TS 1962 cm³ 145 KM(107 kW) przy 5800 obr/min 186 Nm przy 4800 obr/min
3,0 V6 2959 cm³ 192 KM(141 kW) przy 6000 obr/min 250 Nm przy 4500 obr/min
  • Podwozie
    • Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe
    • Zawieszenie tylne: oś de diona, amortyzatory teleskopowe
    • Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe
  • Wymiary i masy
    • Rozstaw osi: 2510 mm
    • Rozstaw kół przód/tył: 1396/1382 mm
    • Masa własna: 1100-1300 kg
    • DMC: 1535-1725 kg
    • Pojemność bagażnika: 500 dm³
    • Pojemność zbiornika paliwa: 49/68 l
  • Osiągi
Silnik 0-100 km/h Prędkość maks. Zużycie paliwa
1,8 IE 11 s 190 km/h 8,7 l/100km
2,0 TS 8,7 s 205 km/h 8,4 l/100km
3,0 V6 7,5 s 222 km/h 10,1 l/100km

Źródło: Wikipedia

Alfa Romeo