July 15, 2018

Wielka encyklopedia Motoryzacyjna. Od Forda-T po BMW

odmiana licencyjna samochodu Fiat 600, produkowana w Jugosławii przez zakłady Zastava w latach 1955–1985.

 By Janezdrilc – Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2872541

Produkcję pojazdu jako Zastava 600 rozpoczęto w 1955 roku w jugosłowiańskiej fabryce Zastava w Kragujevacu (obecna Serbia). Pojazd stanowił licencyjną wersję samochodu Fiat 600.

W 1960 roku pojawiła się wersja 750 wyposażona w benzynowy silnik R4 o pojemności 767 cm³ umieszczony wzdłużnie z tyłu, był on chłodzony cieczą, stopień sprężania 7,5, osiągał moc 25 KM przy 4800 obr/min, moment obrotowy 46 Nm przy 2500 obr/min. Samochód rozwijał prędkość maksymalną 110 km/h.

Auto eksportowane do Polski w latach 1965–1970. W 1979 roku przedstawiono model 750 Special (750S) z mocniejszym silnikiem o mocy zwiększonej do 22 kW/30 KM który rozpędzał auto do prędkości 120 km/h. W roku 1980, na salonie w Belgradzie przedstawiono model 850 z silnikiem z Fiata 850 o pojemności 848 cm³, moc 23,4 kW/32 KM rozpędzającym auto do 125 km/h. Produkcję zakończono w 1985 roku, powstało 923 487 egzemplarzy modelu.

Od 1977 do 1984 roku samochód montowany był przez fabrykę Compañía Colombiana Automotriz (CCA) w stolicy Kolumbii – Bogocie, pod nazwą Zastava 750Z lub Fiat 750Z[2].

Pojazd potocznie nazywany jest w krajach byłej Jugosławii „ficią” (Fića (Фићa) lub Fićo (Фићo) w Serbii, Bośni, Czarnogórze i Chorwacji, Fičo lub Fičko w Słowenii oraz Fikjo (Фиќо) w Macedonii). Przydomek pochodzi od nazwy głównego bohatera komiksu publikowanego przez gazetę Borba w pierwszych latach produkcji samochodu.

Źródło: Wikipedia

Inne Marki
error: Content is protected !!